Motorový olej má v motore nenahraditeľný úlohu, ktorý nemožno podceňovať. Pravidelná kontrola jeho hladiny a prípadné doplnenie by malo byť súčasťou základnej údržby. V opačnom prípade riskujete zadretie a v najhoršom prípade smrť motora. Ako vybrať motorový olej, si prečítajte v našom radcovi.
- Jakub, redakcia Heureka.sk
- Doba čítania: 5 min.
Ako vybrať motorový olej podľa označenia
Motorové oleje zabezpečujú hladký chod motora tým, že vytvárajú vrstvu medzi jeho jednotlivými časťami. Tie sa nemôžu o seba priamo trieť. Okrem toho olej chráni aj pred nečistotami. Jeho absencia tak výrazne skracuje životnosť motora, pretože sa rýchlejšie zanáša, a preto sa ľahšie zadrie. Najcitlivejšie časti trpia ako prvé a časom dochádza k čoraz fatálnejším poruchám. Včasnú výmenu oleja a jeho pravidelnú kontrolu preto určite nepodceňujte.
Pri výbere oleja vás na prvý pohľad zarazí špeciálne značenie jeho viskozity (miery vnútorného trenia) vo formáte xxW-yy (napr. 5W-40). Ide väčšinou o medzinárodnú normu SAE, ktorá upravuje a zaručuje priemyselné štandardy. Existujú však aj iné normy, dokonca aj špeciálne stupnice jednotlivých výrobcov motorov.
Číslo, ktoré sa nachádza pred písmenom "W" (z anglického Winter - zima), vymedzuje "štartovateľnosť" pri nízkych teplotách. Čím je nižšie, tým nižšia môže byť aj teplota okolia bez toho, aby sa nebezpečne znížila tekutosť oleja. Zimné značenie je dané stupnicou 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Tieto čísla však neznačia žiadnu konkrétnu najnižšiu teplotu, pretože závisia aj od typu a veľkosti motora.
Číslo za pomlčkou (20, 30, 40, 50, 60) naopak udáva najvyššiu teplotu okolia v teplom letnom počasí (opäť neodráža žiadnu konkrétnu teplotu °C). Ak si vyberiete správny olej, nehrozí vám ani počas horúcich letných dní nadmerné zníženie viskozity oleja a prípadné potrhanie mazacieho filmu. Moderné viacstupňové oleje, ako napríklad 5W-40 vám tak v našich klimatických podmienkach umožnia ich bezpečné používanie počas celého roka. Opäť je dôležité prihliadať na typ a veľkosť motora.
Správny typ oleja nájdete napísaný na štítku, ktorý je priviazaný alebo nalepený v priestore motora, prípadne v ráme dverí u vodiča. Informáciu by ste mali nájsť aj v používateľskej príručke k vozidlu.
Typy motorových olejov
Spôsob výroby
V ponuke nájdete minerálne, čiastočne syntetické a plne syntetické motorové oleje. Minerálne oleje sú vyrobené z priemyselne spracovanej surovej ropy, zbavenej voskov a iných nečistôt a nechcených zložiek. Syntetická výroba znamená získavanie pomocou zložitého chemického procesu, ktorý zaisťuje čistotu. To má za následok lepšiu ochranu motora pri štartovaní a celkovej námahe. Rovnako lepšie odoláva teplu a oxidácii.
Určenie alebo aký olej do kosačky
Rozdiely v zložení má klasický olej pre štvortaktné motory, typicky olej do auta a špeciálny olej pre dvojtaktné motory. Môže sa jednať o olej do motorky aj napr. olej do kosačky. Pri dvojtaktnom motore pridávame olej priamo do paliva. Túto palivovú zmes miešame vždy v presnom pomere, ktorý určí výrobca.
Olej do auta Olej do motorky Olej pro dvojtaktov
Vyjazdený motorový olej je z princípu obohatený o látky, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva. Preto je možné ho likvidovať iba povolenými ekologickými spôsobmi. To znamená odovzdaním na zbernom dvore alebo prostredníctvom zvozu nebezpečného odpadu. Viac informácií sa dočítate na našej stránke Ako na správne triedenie odpadu.
Aký olej do motora - konkrétne typy
Ak viete, aký typ je vhodný pre váš motor, nič vám nebráni v jeho kúpe. V okamihu, keď sa vo vašom aute rozsvieti kontrolka stavu oleja, mali by ste ho mať po ruke. Jazda s rozsvietenou kontrolkou oleja zvyčajne znamená jazdu s nedostatočným množstvom oleja alebo s nefunkčným olejovým čerpadlom, a to je celkom istá cesta k zadretiu motora. V našej ponuke nájdete väčšinu používaných špecifikácií, takže si stačí vybrať tú správnu:
Z vyhľadávaných motorových olejov je potrebné spomenúť aj špeciálne druhy pre motorky a kosačky:
Olej do motorky 4T Olej do motorky 2T Olej do motorky 10W-40
Ďalšie oleje a kvapaliny
Rady na záver
Vozidlo by malo byť zahriate, malo by stáť na rovnom povrchu a po vypnutí motora by malo niekoľko minút bežať na voľnobeh (len veľmi málo vozidiel umožňuje kontrolu so zapnutým motorom). Postup je jednoduchý, vytiahnite olejovú mierku, utrite ju handričkou, zasuňte ju späť na doraz a opäť vytiahnite. Olej by sa mal nachádzať medzi hornou a spodnou ryskou na konci meradla. Problém nastane, keď je hladina v skutočnosti pod spodnou ryskou. Rozdiel medzi ryskami predstavuje približne 1 liter oleja.
Pravidelná výmena oleja a filtra sa vám vráti v zníženom počte ďalších opráv a celkovej kondícii vozidla. Frekvenciu výmeny sa dočítate v príručke, kde to špecifikuje každý konkrétny výrobca. Všeobecne sa však odporúča interval 10 000 – 15 000 najazdených km.
Vyberajte vždy olej pre dvojtakt a to podľa konkrétneho typu píly. Väčšinou sa bude jednať o oleje pre vzduchom chladené motory. Špeciálny olej potom vyžaduje priamo mazanie lišty a reťaze na píle. Odporúčame napr. biologicky odbúrateľný olej na stratové mazanie.
Ďalšie užitočné články
Povinná výbava Údržba auta pred zimou Starostlivosť o auto na jar Ako sa zbaviť vyjazdeného oleja